Jeg må indrømme, at jeg ikke er nogen stor fan af julen. For min skyld kunne vi sagtens undvære dette kalendermæssigt påbudte indkøbs- og æde orgie, men man slipper jo ikke udenom. Især ikke når mine store og små kære forventer at få en gave. For at komme i den rette stemning, kører jeg helst til Galeries Lafayette (40 Boulevard Haussmann). Deres vinduesudstilling udløser hvert år et stort postyr – med fuld ret. Den er altid spektakulær. I år er det gennemgående team Nordpolen, og isbjørnene. Den unge papirkunstner Lorenzo Papace har ikke bare fået dem til at danse i vitrinerne, under kuplen har han også skabt et animeret mega-juletræ, der i år for første gang udelukkende består af hvidt papir. En smartphone-applikation, hvor den virkelige verden krydser den virtuelle verden og får det til at sne midt i varehuset gør desuden sceneriet til en juleagtig og poetisk skattejagt efter isbjørnen, og ikke Pokemon.
På den eksklusive Rue Saint-Honoré er der ingen overgrænser for prisklasserne. Men hvis man kan undvære mærke-logoer på tasker, punge og lædervarer, kan man være heldig at finde det helt rigtige i La Maroquinerie Saint-Honoré (334 rue Saint-Honoré). Her finder man smukt design og fint italiensk læder til overkommelige priser – nogle af mine veninder har allerede slæbt håndtasker nok til et halvt liv ud af denne butik.
Et andet insidertip, som jeg altid ramte plet med hos redaktørerne for de store tyske modeblade, er skoforretningen What For (15 rue vieille du Temple) midt i Marais. De iøjnefaldende design og den gode kvalitet i forarbejdningen (jeg siger bare: syede lædersåler!!) minder om de store mærker som Prada, Miu Miu, Mac Jacobs eller Yves Saint Laurent – og det er ikke noget tilfælde. For det unge label, der kun har eksisteret siden 2013, producerer i de samme kinesiske fabrikker som luksushusene. Derfor ser nogle af modellerne næsten nøjagtigt ud som de store mærkers catwalk-modeller – bare med et par forandrede detaljer, for eksempel to sæsoner senere og fire gange billigere. Succesen lod ikke vente på sig: I dag findes der tre butikker i Paris og 500 salgssteder i hele verden.
Et paradis for gaveinspiration finder man et par skridt videre i Fleux (39 og 52 Rue Sainte Croix de la Bretonnerie). Smukke puder, plaids, porcelæn, stearinlys, små møbler og en uendelig mængde dekorationsideer, især med skandinavisk og fransk design. Her finder man det helt rigtige, hvis man er vild med boligindretning. Og hvis tingene er for store til, at man kan tage dem med i kufferten, tilbydes der en leveringsservice, der sender indkøbene hen, lige hvor man vil.
Merci er efterhånden blevet en klassiker. Den store Konceptstore i et spektakulært atelier-baghus (111 Boulevard Beaumarchais) fører alt fra mode over møbler og tilbehør til boligindretning – personligt er jeg især vild med papirafdelingen i stueetagen, hvor man kan finde udsøgte, smukke skriveredskaber og mindre gaveideer. Og det bedste er, at man ikke bare gør sine kære lykkelige, men også samtidig gør en god gerning. For en del af salgsoverskuddet går regelmæssigt til sociale projekter i udviklingslande. Dermed er man sikker på at blive takket dobbelt.