Siden Paris‘ bystyre indførte lånecyklerne i 2007, har Paris stille og roligt udviklet sig til en by for cyklister. I begyndelsen krævede det nerver af stål at køre på cykel i byens gader. Bilisterne overhalede så tæt, at sidespejlet somme tider næsten strejfede cykelstyret. Selv i dag drejer bilisterne som regel til højre uden først at se sig tilbage og uden tanker for den cyklist, som de hermed risikerer at køre ned. Som cyklist er man nødt til at indkalkulere denne fare, men hvis man husker at bremse i tide og lader bilisten slippe afsted med ikke at overholde sin vigepligt, kan der ikke længere ske alverden.
Samtlige store gader i Paris er i dag udstyret med cykelstier, som har gjort det meget sikrere for cyklisterne at færdes i byens centrum. Den store butiksgade Rue de Rivoli, som går fra rådhuset forbi Louvre og Tuilerien og frem til Place de la Concorde, er sågar blevet udbygget til en flersporet hovedvej for cyklister. Kun busser og taxier har i dag lov til at køre blandt cyklisterne. Paris‘ overborgmester, Anne Hidalgo, har ikke scoret point blandt byens inkarnerede bilister med denne beslutning – men som Vélib‘-kunde takker jeg hende herfor af hele mit hjerte! Gaderne langs Seinens bredder er i dag mere eller mindre spærret for biltrafik, så man uforstyrret kan cykle langs vandet. Det kræver dog, at man et par gange skifter fra den ene bred til den anden – fra Pont Neuf hen over Ile de la Cité, forbi Notre Dame frem til Bibliothèque Mitterrand og promenaden langs Quai d’Austerlitz, der i sommermånederne er oversået med midlertidige barer og restauranter.
Netop i august, hvor her er så dejligt mennesketomt, fordi pariserne har forladt byen for at holde ferie på landet, er dette min absolutte yndlingsrute. Det sejlende friluftsbad ”Joséphine Baker” er uanset hvad desværre næsten altid proppet med mennesker. Men man kan fint nyde en eftermiddagsdrink i én af de utallige liggestole, som de omliggende barer har stillet op til tørstige og solhungrende forbipasserende.